Actualitat

Taula rodona “El present i futur de la dansa clàssica a Catalunya”

24/12/2009

El passat 7 de novembre va tenir lloc a l’Hotel Melià Sitges la segona taula rodona organitzada en el marc del Concurs Internacional de Ballet Clàssic de Sitges 2009 i a la que va assistir l’APdC. La temàtica de la taula va ser “El present i futur de la dansa clàssica a Catalunya”, i els ponents: David Campos, Guillermina Coll, Elías García, Ángeles Lacalle i Tamara Rojo. A la taula també hi van estar presents Lolita Vilalta, directora del concurs, i Xavier Bagá, com a moderador.

La jornada es va iniciar amb la ponència de Guillermina Coll, ballarina i professora de l’Institut del Teatre, que va parlar del naixement de la dansa contemporània a Barcelona. Va explicar que la primera companyia independent que es va crear a la ciutat es va fer sense cap tipus de recursos i finalment es va interrompre per falta de mitjans.

La jornada va continuar amb la ponència de David Campos, director del Ballet de Santa Coloma de Gramanet, que va comentar que quan la dansa contemporània es consolidà per fi a Barcelona, la Generalitat va crear un espai cultural anomenat l’Espai de Música i Dansa (1993), amb l’objectiu que les companyies emergents es poguessin mostrar al públic de la ciutat i així els programadors les poguessin contractar, en canvi “a nosaltres ens tenien fora perquè portàvem les puntes. Una tendència clàssica mai seria recolzada per l’Administració a Catalunya”, va assegurar.

El coreògraf també va fer al·lusió a l’enfrontament que existia entre els professionals de les dues disciplines; en aquell moment la dansa contemporània gaudia d’un major reconeixement a Catalunya, deixant la clàssica en un segon pla. Actualment Campos dirigeix una de les poques formacions de dansa clàssica estables de l’Estat, però recentment –setmanes després d’aquesta taula rodona- el Ministerio de Cultura li va retirar l’ajuda amb la que comptava fins ara. Llegir més.

Va tancar la jornada la ballarina Tamara Rojo, que va comparar la situació del sector a nivell nacional amb Anglaterra, on l’Oprah House organitza cada setmana espectacles de dansa de matiné gratuïts i per a nens, perquè aquests visquin la dansa i s’eduquin amb ella. “El problema més important aquí és la falta de valoració -per part de les institucions- del que aporta la dansa a la societat”, va assegurar.

La ballarina també va fer referència a l’obligada dependència que té el sector de l’Administració: “No podem demanar caritat contínuament, hem d’exigir que ens tractin com a professionals, i una estructura sòlida i independent que decideixi amb criteris artístics per a qui van els diners, deixant de banda temes polítics o ideològics“, va reivindicar.