Sol Picó i Joaquín de Luz, Premis Nacionals de Dansa
16/11/2016
Sol Picó, en la modalitat de creació i coreografia, i Joaquín de Luz, en la d’interpretació, van obtenir ahir els Premis Nacionals de Dansa corresponents al 2016, guardons que concedeix anualment el Ministeri d’Educació, Cultura i Esport i que estan dotats amb 30.000 euros cadascun.
En el cas de la coreògrafa, ballarina i sòcia de l’APdC, Sol Picó, el jurat, per majoria, ha apreciat el seu “talent creatiu i forta personalitat artística, units a l’audàcia de les seves propostes escèniques”, així com el seu “profund coneixement dels estils de dansa, per a construir el seu propi llenguatge”, i el seu compromís amb la creació contemporània, que es veu -després de 22 anys de carrera- en treballs com W. W. (We Women), One-hit Wonders, El llac de les mosques, o Bésame el cactus, entre d’ altres.
La corògrafa ha explicat: “Em fa molta il·lusió perquè m’he aixecat una mica deprimida, sense ganes de res i he flipat. Arriba en un moment important, perquè un premi dóna ganes de seguir i força, i a vegades et vénen ganes d’abandonar veient com està la dansa en aquest país”.
Joaquín de Luz, ha estat premiat per la seva trajectòria com a ballarí “de tècnica de brillantor depurada i gran carisma interpretatiu, dots amb què ha abordat els grans rols del repertori clàssic i neoclàssic”. El jurat també ha destacat, entre molts altres treballs, la seva recent interpretació de Basilio de Don Quixot en la seva col·laboració amb la Companyia Nacional de Dansa, i la seva tasca com a ambaixador de la dansa del nostre país en els principals teatres del món.
De Luz actualment compagina el seu treball com a ballarí principal del New York City Ballet amb la docència a l’escola de la mateixa companyia.
El jurat, presidit per la directora general de l’Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música (INAEM), Montserrat Iglesias, ha estat format per Antonio Garde, Mª Ángeles Carrasco, Laura Lizcano, José Carlos Martínez, Carmen Roche, Xosé Paulo Rodríguez i Rosa San Segundo.