Missatge del Dia Internacional de la Dansa 2012 CID/UNESCO- Sidi Larbi Cherkaoui
02/04/2012
Missatge del 30è aniversari del Dia Internacional de la Dansa
“Celebrar la infinita coreografia de la vida a través del temps, a través dels anys, el que queda és majoritàriament l’art. L’art sembla ser el que l’ésser humà deixa als seus hereus – a través d’edificis o llibres o pintures o música. O moviment, o dansa. En aquest aspecte, penso en la dansa com la lliçó d’història més actualitzada, perquè està constantment en relació amb el seu passat més recent i només pot succeir en el present.
La dansa a més, d’alguna manera, no coneix fronteres de la mateixa manera que d’altres arts. Fins i tot quan certs estils intenten limitar-se o treballar dins d’un marc; el moviment de la vida, la seva coreografia i la seva necessitat de fluir: aquests s’imposen ràpidament, permetent certs estils barrejar-se amb d’altres. Tot es barreja amb tot, naturalment, i la dansa s’emplaça només en el lloc on pertany – això és aquest present infinitament mutable.
Crec que la dansa pot ser una de les formes més honestes d’expressió i l’hem de conservar: perquè quan les persones ballen, pot ser en un espectacle de ballet, una lluita de hip hop, en un espectacle contemporani underground o simplement en una discoteca, es deixen anar, no diuen mentides, no porten màscares. La gent projecta sobre els altres constantment, però quan ballen, potser el que projecten és un moment d’honestedat.
Movent-se com l’altra gent, movent-se amb l’altra gent i veient l’altra gent moure’s, podem sentir millor les seves emocions, pensar els seus pensaments i connectar amb la seva energia. És, potser, aleshores quan podem conèixer-los i entendre’ls més clarament.
M’agrada imaginar-me una actuació de dansa com una celebració de la coexistència, una manera de donar i crear espai per a tothom. Tendim a oblidar-nos-en, però la bellesa que amaga una actuació és que és principalment una convergència d’una massa de gent, asseguts l’un al costat de l’altre, tots compartint el mateix moment. No té res de privat, una actuació és una experiència extremadament social. Tots ens hem reunit per aquest ritual, que és el nostre vincle amb l’actuació, el vincle amb el mateix present.
Per tant, per aquest 2012, desitjo a tothom molta dansa. No oblidar els problemes del 2011, al contrari, atacar-los creativament, ballar al seu voltant, trobar una manera de connectar amb els altres i el món, connectar amb la vida com una part d’aquesta coreografia infinita. Balleu per trobar la veritat i transmetre-la, projectar-la i celebrar-la.”
Sidi Larbi Cherkaoui