Manifest i vaga de fam per una millora en la salut de la cultura i l’art a Catalunya
17/02/2010
La creadora Empara Rosselló/Dama Negra, començarà el 20 de març una vaga de fam (només ingerirà líquids) per a la millora de la salut de la cultura i l’art a Catalunya a l’Espai MER (C/ Sant Josep Oriol, 17 bxs al Raval de Barcelona). Al mateix espai escènic, cada dia oferirà a les 20h una Performance participativa amb els artistes que s’hi vulguin adherir.
Aquesta vaga de fam neix per l’indiganció que senten molts artistes, professors i teòrics de diversos sectors de l’art català, en relació al sentiment de deixadesa i frustració que pateix la cultura catalana des de fa dècades.
Paral·lelament ha creat el manifest que recollim a continuació, i al que us podeu adherir enviant un e-mail amb el vostre nom, dni, professió i opinió de suport a: veragarcu@yahoo.es. Aquest document finalment s’ entregarà al President de la Generalitat, Sr. Alcalde de Barcelona, Consellers i Directors de les diferents Institucions de Catalunya.
MANIFEST DEL DEJUNI DE LA DAMA NEGRA
“Del present manifest, apostem per un DEJUNI i un EXORCISME a favor de la PURIFICACIÓ i la SALUT de l’ART CATALÀ.
VOLEM una cultura a l’abast de tothom i en contra de la tòxicacultura de contenidor
VOLEM que aquest país es PURIFIQUI de les resclosides oligarquies culturals per poder respirar amb aires no contagiats
ESTEM ABORRITS de veure sempre, a tot arreu, les mateixes cares soporíferes i que les fitxes per manca d’audàcia estiguin sempre al mateix lloc!
FEM UN SORTILEGI per ACABAR amb l’intercanvi de favors, amb la política de calaixet i de cercar el fals prestigi adulterador
EXORCITZEM d’una vegada per totes la cultura somicaire.
VIVIM, per sempre més, una cultura catalana desacomplexada, amb sentit de l’humor i universal!!
EXORCITZEM la por, les enveges, i el putrefacte Star System provincià, per comprendre que el bé dels altres és el de tots
CONJUREM-NOS perquè es promoguin projectes i propostes que apropin a les ciutadanes i ciutadans el fet artístic purificador
Perquè VOLEM que es recuperi la VIDÈNCIA de nostra història i tradició per saber quines són les nostres arrels, quines són les nostres influències i afinitats per fer renàixer amplis horitzons lluny de pastures idealitzants
EN CONTRA DEL DOMINI DELS FUMIGADORS CULTURALS AFIRMEM:
VOLEM que la cultura sigui protagonista als mitjans de comunicació
VOLEM LLIBERTAT I PROGRESSIÓ CREATIVA. Que la TV pública, els teatres públics i les Institucions culturals signin un acord on s’accepti que tota la professió que ho desitgi, de totes les disciplines, passi per aquestes institucions: càstings oberts a la TV pública, programació oberta, tot estudiant les propostes per establir els canals oportuns.
VOLEM que s’acceptin propostes de totes les disciplines tenint en compte la realitat social i intercultural del moment
VOLEM que l’ensenyament contempli totes les arts com a forma educativa
VOLEM que es tingui en compte una programació de música als teatres on s’aculli a tota la professió
ANOTEM l’indignació general vers el clientelisme secular d’aquest país de capelletes. Tots els que dediquen la seva vida a l’art i tenen quelcom a dir, han de tenir dret a comunicar i expressar la seva veu: la promoció i difusió dels artistes ha de ser rotativa. Perquè la diversitat de propostes genera riquesa humana i un país (sense estat) que no aposti per l’art no és més que una era
sense gra, esterilitat total.
Perquè torni a germinar l’art a Catalunya, fem ENTRE TOTS un ENCANTERI per poguer respirar brises renovades d’aquest món a hores d’ara intercultural. “
Han signat el manifest:
Empara Rosselló (Directora i performer), Carles Santos (músic i compositor) ,Xavier Padullés (Doctor i professor de l’Institut del Teatre UAB), José María Nunes (director de cinema), Joaquim Solé (músic), Montse Colomé (coreògrafa), Vera Garcu (poetesa), Franc Villafuerte (creatiu), SemolinikaTomic (directora de l’Antic Teatre), Anna Rovira (gestora cultural), Richard Martin (director del Théâtre Toursky de Marsella), Philip Corner (compositor i membre del Fluxus/New York USA), Imma Plà (profesora d’art de la UAB).
Empara Rosselló, guardonada l’any 2004 amb el premi Aplaudiment FAD, és una creadora incansable, universal, polifacètica i agitadora cultural que des de fa ja cinc anys ha estat actuant amb el seu projecte transversal i de proximitat a nombrosos municipis de Catalunya i Festivals Internacionals, amb més de 200 persones a l’escena tant en dansa com en teatre, cant i cinema. És internacionalment coneguda sobretot entre membres de Fluxus i altres artistes a New York o a França, com és el cas de Richard Martin, director del teatre Toursky de Marsella, o a Tegernau, Alemanya que li donen especial suport.