Actualitat

La Plataforma de la Cultura per a un Consell de les Arts es pronuncia davant la crisi a la presidència del CoNCA

22/09/2009

La Plataforma de la Cultura per a un Consell de les Arts, a la reunió plenària que va tenir divendres 18 de setembre, per tal d’avaluar la crisi a la presidència del Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA) ha acordat fer públiques les següents consideracions:

La Plataforma va decidir –ara fa uns mesos- no dissoldre’s i mantenir-se activa per acompanyar el nou organisme en els primers anys de funcionament i defensar-lo –arribats al cas- dels enemics del nou model d’administració de les arts.

Els ambiciosos propòsits de dotar el CoNCA d’uns mitjans adequats, de noves competències i de més autonomia, que s’han fixat durant aquests primers vuit mesos d’exercici s’han de mantenir. Són un bon llegat i l’impuls iniciat per assolir-los no hauria d’aturar-se.

Des dels inicis del projecte, la Plataforma s’ha posicionat per un Consell de les Arts dirigit per un Plenari de caràcter col·legiat, sense presidencialismes. Un organisme que inverteixi la lògica autoritària i que funcioni de baix a dalt. Un organisme eficaç, fort i ambiciós però que es guanya aquests qualificatius des de la col·laboració entre tots els seus membres, entre aquests i la comunitat artística, la societat i l’Administració.

L’actual crisi del CoNCA és interna i limitada a la seva presidència. La seva resolució està prevista per la mateixa llei: el president de la Generalitat escollirà la nova presidència del Consell escoltant al Plenari. Cal doncs, en primera instància. assegurar l’autonomia del Plenari a l’hora d’elaborar la proposta o propostes de nova presidència. Qualsevol pressió, ingerència o imposició sobre el Plenari podria obrir una nova crisi –aleshores de caràcter extern o polític- amb greus conseqüències per al nou organisme. Reclamem doncs, de tothom: de l’Administració, dels partits polítics i dels mateixos sectors artístics un escrupolós respecte a la tasca del Plenari.

La tasca del Plenari hauria de basar-se en la confiança mútua, l’estudi rigorós de les candidatures i la cerca del màxim acord o consens. Les continues filtracions -gairebé en temps real- sobre les seves deliberacions i acords potser activen reaccions o precipiten moviments però fan un molt mal servei al Consell de les Arts.

L’actual crisi al CoNCA no hauria d’afectar o bloquejar l’activitat i els programes que ve desenvolupant o que prepara per a un futur immediat.

La Plataforma de la Cultura reitera el seu compromís amb el Consell de les Arts.

Relació d’associacions adherides a la Plataforma de la Cultura per a un Consell de les Arts:

Art Barcelona (Associació de Galeries d’Art)
Art Catalunya (AC)
Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC)
Associació d’Artistes Escènics (AAE)
Associació d’Artistes Visuals de Catalunya (AAVC)
Associació Catalana de Compositors (ACC)
Associació Catalana de Crítics d’Art (ACCA)
Associació Catalana d’Escoles de Teatre (ACET)
Associació de Companyies Professionals de Dansa de Catalunya (ACPDC)
Associació de Companyies de Teatre Professional de Catalunya (CIATRE)
Associació d’Empreses de Teatre a Catalunya (ADETCA)
Associació d’Escenògrafs de Catalunya (Ad’EC)
Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (AELC)
Associació de Fotògrafs Professionals d’Espanya (AFP)
Associació de Productors-Editors Discogràfics i Videogràfics de Catalunya (APECAT)
Associació de Professionals de Circ de Catalunya (APCC)
Associació de Professionals de la Dansa de Catalunya (APdC)
Associació de Professionals de la Gestió Cultural de Catalunya (APGCC)
Associació Professional d’Il·lustradors de Catalunya (APIC)
Associació Professional de Representants Mànagers i Promotors de Catalunya (ARC) NOVA
Associació de Teatre per a Tots els Públics (TTP)
Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC)
Col·legi Professional de Directors de Cinema de Catalunya (CPDCC)
Federació de Professionals de les Arts Escèniques, de la Música i del Cinema
de Catalunya
Federació Unió de Músics de Catalunya (UMC) que agrupa a:
Associació Catalana d’Intèrprets de Música Clàssica (ACIMC)
Associació de Músics i Animadors Professionals d’Espectacles Infantils
(AMAPEI)
Associació de Músics i Intèrprets en Llengua Catalana (AMICS)
Associació de Músics de Jazz i Música Moderna de Catalunya (AMJM)
Associació de Músics de Tarragona (AMT)
Associació Professionals de Músics de Catalunya (MUSICAT)
Col·lectiu de Compositors de Tarragona Mikrokosmos
Foment de les Arts i del Disseny (FAD)
Fundació Xarxa d’Espectacle Infantil i Juvenil de Catalunya
Galeries Independents de Catalunya (GIC)
Secció Catalana del Instituto de Arte Contemporáneo (IAC)

36 organitzacions professionals
20.675 creadors i agents culturals
487 empreses, companyies i escoles