Comunicat de la junta de l’APdC sobre el cas de mobbing a la ballarina Marina Tena Cotaina
16/03/2023
El passat 8M, vam ser coneixedores d’un cas de mobbing laboral i discriminació per raó de gènere succeït fa tres anys envers la ballarina Marina Tena Cotaina, més coneguda com a Pumpumpowa, que llavors treballava per a la Fundació Pere Tarrés com a monitora al centre educatiu concertat Jesuïtes Sarrià – Sant Ignasi, a Barcelona.
Tot plegat, arran de la seva participació en un videoclip feminista per a la cançó Cul independent, signat per les Attitude Gyals, en el qual apareixen diverses dones ballant twerk i altres booty dances (danses del cul) com a mitjà d’expressió lliure i reivindicació política en contra del patriarcat i l’opressió que exerceix sobre les dones.
En primer lloc, volem expressar la nostra solidaritat amb la Marina i celebrem que, tot i el temps que ha passat des dels fets, hagi visibilitzat ara, junt amb la realitzadora Inés Tarradellas, el seu cas.
Així mateix, ens sembla vergonyosa i reprovable la gestió que van fer la Fundació Pere Tarrés i els Jesuïtes de Sarrià d’aquesta situació, que no només van exercir violències sobre una treballadora, sinó que, a més a més, pensem que van perdre una oportunitat educativa ideal per treballar la perspectiva feminista amb el seu alumnat a través de la dansa.
Fora d’això, ens sembla oportú recordar, com diu la companya Kim Jordan, que To Twerk Is Not A Crime. Diem prou a la hipersexualització dels cossos, al masclisme i les actituds colonialistes en el món de la dansa. Abans de jutjar ningú per moure el cul, revisem-nos i informem-nos.
Si voleu saber més sobre els orígens i la dimensió política i feminista que poden tenir el twerk i altres booty dances, us animem a consultar aquests documents (gràcies, Inés Tarradellas, per facilitar-nos aquestes referències):
- ¿A mover el culo? de la col·lecció Soy Cámara del CCCB, audiovisual realitzat per Eleazar Báez.
- Ponència “Cossos, sentiments i política” de la sociòloga i ballarina Kim Jordan a les XV Jornades de la UPEC, el 3 de juliol de 2019, que trobareu en vídeo en tres parts (1, 2 i 3) i també per escrit seguint aquest enllaç.
Finalment, i com hem fet en altres ocasions, recordem que l’APdC es posa a disposició de les persones que necessitin suport o orientació davant de casos de violència en l’àmbit de la dansa, tant si són associades com si no.
També us recordem que les sòcies disposen d’assessorament legal gratuït per qüestions relatives a temes laborals, i que poden sol·licitar l’atenció del nostre servei d’acompanyament psicològic.
Així mateix, el 2021 es va generar la comissió de Cures i Bones Praxis, oberta a totes les sòcies que vulguin participar-hi. Aquest grup de treball pretén posar la mirada i el centre en la vida, les relacions i el benestar individual i col·lectiu. Pretén revisar i incidir en el conjunt de necessitats i bones pràctiques que serveixen per al benestar físic i emocional de les persones i les comunitats d’una manera respectuosa, inclusiva i sostenible. Des de la comissió s’ofereix un espai segur i còmplice de pensament i construcció on desenvolupar estratègies i accions per implementar la perspectiva feminista en el sector de la dansa i les arts escèniques de forma transversal i integral.
Si teniu interès a formar-ne part o desitgeu cap altra informació, podeu contactar amb nosaltres per email a projectes@dansacat.org.
